Enunciation as Semiosis

Authors

  • Jean-François Bordron University of Limoges

DOI:

https://doi.org/10.35494/topsem.2025.1.53.888

Keywords:

enunciation, perception, creation, dialectics, consciousness

Abstract

We present a reflection on the notion of enunciation as it relates to semiosis. Semiosis is developed in three ways. First, semiosis is seen as the production of meaning on the basis of a signifier elaborated in perception. The aim, then, is to understand how meaning can arise from our relationship with the sensible world. This relationship is described as an inter-expression. Secondly, we study the reverse path from meaning to expression. This is a process of creation. Finally, we consider the dialectical path between these two initial semioses. Insofar as there can be no semiosis or enunciation without the deployment of a dynamic, we envisage resorting to the notion of intentionality, inherent in consciousness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jean-François Bordron, University of Limoges

Jean-François Bordron es profesor emérito de la Universidad de Limoges, Francia, así como del CeReS (Centro de Investigaciones Semióticas). Sus principales líneas de investigación son: semiótica teórica, semiótica y filosofía, semiótica de la imagen. De sus principales publicaciones, podemos destecar: Recherches sur les contraintes sémiotiques de la pensée discursives (1987); L’iconicité et ses images (2011); Images et vérité (2013); Les sens du son (con G. Chandès y F. Bobrie) (2014); Le discours spéculatif (2016).

References

Aristóteles (2001). Ética a Nicómaco. Trad. José Luis Calvo Martínez. Madrid: Alianza. [Aristote (2004). Ethique à Nicomaque. VI, 5.]

Benveniste, E. (1999). El aparato formal de la enunciación. En Problemas de lingüística general, vol. II. Trad. de Juan Almela, 15ª ed. México: Siglo XXI. [Benveniste, E. (1974). Problèmes de linguistique générale, vol. II. Paris : Gallimard.]

Bergson, H. (2013). El pensamiento y lo moviente. Trad. Pablo Ires. Buenos Aires: Cactus.

Bordron, J.-F. (2011). Perception et expérience. Signata.

Bordron, J.-F. y Dondero, M. D. (2023). L’expression: de Hjelmslev à l’analyse computationnelle des larges collections d’images. Nouveaux Actes Sémiotiques, (129).

Chalmers, D. (1999). La mente consciente. En busca de una teoría fundamental. Madrid: Gedisa. [Chalmers, D. (2010). L’esprit conscient. Ithaca.]

Colas-Blaise, M. (2023). L’Énonciation. Évolutions, passages, ouvertures. Presses Universitaires de Liège.

Greimas, A. J. y Courtés, J. (1982). Semiótica. Diccionario razonado de las ciencias del lenguaje. Trad. Enrique Ballón Aguirre y Hermis Campodónico Carrión. Madrid: Gredos. [Greimas, A. J. y Courtés, J. (1979). Sémiotique. Dictionnaire raisonné de la théorie du langage. Paris: Hachette.]

Gurwitsch, A. (1979). El campo de la conciencia. Trad. Jorge García Gómez. Madrid: Alianza. [Gurwitsch, A. (1957). Théorie du champ de la conscience. Desclée de Brouwer, Bruges.]

Husserl, E. (2013). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Libro primero, trad. José Gaos y ed. Antonio Zirión Quijano. México: UNAM / FCE. [Husserl, E. (1950). Idées directrices pour une phénoménologie I. Trad. Paul Ricoeur. Gallimard.]

Kant, I. (2009). Deducción trascendental de los conceptos puros del entendimiento. En Crítica de la razón pura. Trad. Mario Caimi. México: FCE / UAM / UNAM. [Kant, I. (1781). Déduction transcendantale. In Critique de la raison pure.]

Merleau Ponty, M. (2010). Nota del 20 de mayo de 1959. En Lo visible y lo invisible. Trad. Estela Consigli y Bernard Capdevielle. Buenos Aires: Nueva Visión, 2010. [Merleau Ponty, M. (1964). Note du 20 mai 1959. Le visible et l’invisible. Paris: Gallimard.]

Pariente, J. C. (1973). Le langage et l'individuel. Paris: Armand Colin.

Sartre, J. P. (1968). La trascendencia del Ego. Trad. Óscar Masotta. Buenos Aires: Calden. [Sartre, J. P. (1966). La transcendance de l’Ego. Paris : Vrin.]

Published

2024-12-05

How to Cite

Bordron, J.-F. (2024). Enunciation as Semiosis. Tópicos Del Seminario, 1(53), 82–95. https://doi.org/10.35494/topsem.2025.1.53.888