Dialogue on Visuality in Painting

Authors

  • Víctor Alejandro Ruiz Ramírez University Autonomous of Puebla

DOI:

https://doi.org/10.35494/topsem.2023.2.50.856

Keywords:

visuality, painting, body, image, visual culture

Abstract

Semiotics considers visuality as a form and value of perception. This consideration coincides with the concept of visual perception postulated by phenomenology who recognizes not only the relationship between the visual and the tactile or auditory, but the reversibility between the seer and the visible. This article exposes some contributions that could be made from phenomenology and semiotics to studies on visual culture considering
painting in its visuality. I do not try to account for the descriptions that both disciplines have developed about perception and image; my purpose is only to show how they define visual perception from the study of painting to suggest postulates of interest to studies of visual culture.

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Author Biography

Víctor Alejandro Ruiz Ramírez, University Autonomous of Puebla

Víctor Alejandro Ruiz Ramírez es profesor e investigador de la Escuela de Artes Plásticas y Audiovisuales de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, y se desempeña actualmente como director de dicha escuela. Especialista en estética, semiótica y fenomenología. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores del CONACyT. Entre sus publicaciones destacan los artículos: “De la visualidad a la tactilidad en las formas del diseño” (2022), Zincografía, 6(11); “El tacto en la mirada. La artista está presente de Marina Abramović” (2020), Configuraciones y reconfiguraciones de lo femenino en las artes; “La subjetividad onírica en el relato literario” (2018), Tópicos Del Seminario, 2(40), y “Las trayectorias del flâneur en la ciudad” (2017), Crisol y trayectorias. Acercamientos a la estética y el arte.

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Published

2023-06-23

How to Cite

Ruiz Ramírez, V. A. (2023). Dialogue on Visuality in Painting. Tópicos Del Seminario, 2(50), 57–76. https://doi.org/10.35494/topsem.2023.2.50.856