Enunciation, Writing and Subjectivity.
Subjective Positions Regarding Writing in Texts Produced in the Postgraduate University Environment and in the Business World
DOI:
https://doi.org/10.35494/topsem.2025.2.54.897Keywords:
writing, fragmentation procedures, enunciative mismatches, causes of enunciation, subjective positionsAbstract
From the enunciative perspective of the dialogic approach to argumentation and polyphony, in this paper we analyze and characterize the recurrent fragmentation procedures and enunciative mismatches that occur in texts produced in postgraduate university settings and in business contexts. As we demonstrate, many of the linguistic-discursive features present in the corpus respond to different representations or conceptualizations about language, particularly written language (as free of rules, as transparent, as complex and formal, as restrictive and repressive, as a material object). We also demonstrate that each representation at stake explains in a sui-referential way the different subjective stances of the locutor. In our corpus, these stances are portrayed as carefree, inattentive, pompous, attentive and antagonistic, attentive and respectful.
Downloads
References
Arbeláez Gómez, M. C., Garzón Osorio, M., Hernao García, L., Puerta Giraldo, C., Salazar Marín, T., Gutiérrez Valencia, K., Guerra Narváez, D. y Machado, K. (2021). La escritura académica. Un reto para la formación posgradual. Pereira: Editorial de la Universidad Tecnológica de Pereira. https://doi.org/10.22517/9789587225600
Arnoux, E., di Stefano, M. y Pereira, M. C. (2016). Las escrituras profesionales: Dispositivos argumentativos y estrategias retóricas. Revista Signos, 49(1), 78-99. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342016000400005
Aznárez Mauleón, M. (2022). La planificación y la revisión textuales en secundaria. Análisis de una tarea de escritura en colaboración. RLA. Revista de lingüística teórica y aplicada, 60(2), 15-38. https://dx.doi.org/10.29393/rla60-9prma10009
Bajtin, M. (1981). Discourse in the Novel. En The Dialogical Imagination (pp. 259-422). Austin: University of Texas Press.
Bajtin, M. (1982). Estética de la creación verbal. Buenos Aires: Siglo XXI.
Beke, R. (2005). El metadiscurso interpersonal en artículos de investigación. Revista Signos, 38(57), 7-18. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342005000100001
Bolívar, A. (2004). Análisis crítico del discurso de los académicos. Revista Signos, 37(55), 7-18. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342004005500001
Bolívar, A. (2005). Tradiciones discursivas y construcción del conocimiento en las humanidades. Signo y Seña, (14), 67-91. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/sys/article/view/5666
Caldiz, A. (2019). Puntos de vista evidenciales y entonación. Antares, 11(23), 53-74.
Carel, M. y Ducrot, O. (2005). La semántica argumentativa. Buenos Aires: Colihue.
Carel, M. y Ducrot, O. (2014). Pour une analyse argumentative globale du sens. Arena Romanistica, (14), 72-88.
Carlino, P. (2003). Alfabetización académica: un cambio necesario, algunas alternativas posibles. Educere, 6(20), 409-420.
Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 355-381. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14025774003
Cassany, D. y López Ferrero, C. (2010). De la universidad al mundo laboral: continuidad y contraste entre las prácticas letradas académicas y profesionales. En G. Parodi (ed.), Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI (pp. 347-374). Barcelona: Planeta Ariel.
Desinano, N. (2008). Una mirada sobre la escritura a través de las tensiones entre el discurso científico disciplinar de la Historia y el discurso narrativo. Ponencia presentada en el XV Congreso de ALFAL, Montevideo. https://mundoalfal.org/actas/
Desinano, N. (2009). Los alumnos universitarios y la escritura académica. Análisis de un problema. Rosario: Homo Sapiens.
Desinano, N. (2021). Efectos de lengua en los sujetos hablantes. Una reflexión apoyada en los principios saussureanos. Cuadernos de Humanidades, (33), 117-128.
Ducrot, O. (1984). Le dire et le dit. París: Minuit.
Ducrot, O. (1999). Argumentation et inférence. En International Pragmatics Association (ed.), Pragmatics in 1998: Selected papers of the 6th International Pragmatics Conference (pp. 117-129). Amberes: IPrA.
Ducrot, O. (2001). Quelques raisons de distinguer ‘locuteurs’ et ‘énonciateurs’. Polyphonie-linguistique et littéraire, 3, 19-41.
Ducrot, O. (2004). Sentido y argumentación. En E. Arnoux y Ma. M. García Negroni (eds.), Homenaje a Oswald Ducrot (pp. 359-370). Buenos Aires: Eudeba.
Fløttum, K. y Rastier, F. (2003). Academic Discourse. Multidisciplinary approaches. Oslo: Novus Press.
Flower, L. y Hayes, J. (1996). Teoría de la Redacción como proceso cognitivo. Textos en contexto 1. Los procesos de lectura y escritura. Lectura y Vida, Asociación Internacional de Lectura, 2-19.
García Negroni, M. M. (2019). El enfoque dialógico de la argumentación y la polifonía, puntos de vista evidenciales y puntos de vista alusivos. Rilce, 35(2), 521-549. https://doi.org/10.15581/008.35.2.521-49.
García Negroni, M. M. (2021). Tiempos verbales y puntos de vista citativos: acerca de los valores citativos del futuro, del condicional y del imperfecto. Revista Signos, 54(106), 376-408. https://revistasignos.cl/index.php/signos/article/view/653
García Negroni, M. M., Caldiz, A., Cazes, M, Hall, B., Libenson, M., Montero, S., Pernuzzi, G., Spoturno, M. L., Tosi, C. y Zucchi, M. (2023). Las causas del decir. Aportes del enfoque dialógico de la argumentación y la polifonía al análisis del discurso. Buenos Aires: Prometeo.
García Negroni, M. M. y Hall, B. (2010). Escritura universitaria, fragmentariedad y distorsiones enunciativas. Propuestas de prácticas de lectura y escritura focalizadas en la materialidad lingüístico-discursiva. Boletín de Lingüística, 22(34), 41-69. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97092010000200003&lng=es&tlng=es
García Negroni, M. M. y Hall, B. (2022). Lenguaje inclusivo, usos del morfema –e y posicionamientos subjetivos. Literatura y Lingüística, (45), 397-425. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8612893
García Negroni, M. M. y Libenson, M. (2020). ¡Al final tenías plata! Acerca de las causas mirativo-evidenciales de la enunciación. En R. Maldonado y J. de la Mora (eds.), Evidencialidad. Determinaciones léxicas y construccionales (pp. 243-264). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.
García Negroni, M. M. y Libenson, M. (2022). On the dialogic frames of mirative enunciations: The Argentine Spanish discourse marker mirá and the expression of surprise. Pragmatics, 32(3), 329-353.
Hyland, K. (2000). Disciplinary Discourses. Social Interaction in Academic Writing. London: Longman.
Lamprea Abril, N., Torres Perdigón, A. y Moreno Rodríguez, D. (2023). ‘What do verbs say about what we consider as Research?’ A Study of Verbal Modalization in Research Articles Related to Language. Revista Signos, 56(113), 461-488. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342023000300461
Leal Rivas, N. (2023). La argumentación en la escritura académica de investigación: perspectivas, procesos y estrategias. Madrid: Visor Libros
Loffler-Laurian, A.-M. (1980). L'expression du locuteur dans les discours scientifiques. Revue de Linguistique Romane, 44(173-174), 135-157.
Marin, M. (2019). Escribir textos científicos y académicos. Buenos Aires: Aique.
Martínez Solís, M. C., Góngora Rodríguez, G. y Renza Coll, A. (2020). Una evaluación a la lectura crítica en el nivel superior. Lingüística y Literatura, 41(77), 203-234. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n77a09
Meza, P., Castellón, M. y Gladic, J. (2021). Problemas de escritura en la producción de textos de estudiantes de Derecho y Medicina. DELTA, Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, 37(1), 1-29. https://doi.org/10.1590/1678-460X2021370109
Meza P., Gladic J., Gladic, D. y Gutiérrez, I. (2023). Estrategias de Posicionamiento del Autor en el Género Jurídico Contestación de la Demanda: Comparación entre Estudiantes de Derecho y Abogados. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 93, 53-68. https://doi.org/10.5209/clac.85565
Meza, P. y Moyano, F. (2023). Caracterización discursiva del género “dictamen” producido por dos instituciones de la Administración Pública en Chile. Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica, 49(2), 1-26. https://doi.org/10.15517/rfl.v49i2.55300
Navarro, F., Ávila, N. y Cárdenas, M. (2020). Lectura y escritura epistémicas: movilizando aprendizajes disciplinares en textos escolares. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22(e15), 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e15.2493
Parodi, G., Burdiles, G., Moreno De León, T. y Julio, C. (2018). Reading habits and discourse genres in philosophy and in economics and business: from academic to professional discourse. RLA. Revista de lingüística teórica y aplicada, 56(2), 117-152. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832018000200117
Pernuzzi, G. (2022). Puntos de vista preventivos en las enunciaciones instruccionales con marcas de la prevención. Revista Humanidades e Inovação, 9(4), 350-360.
Ruiz Granados, B. (2024). Las cadenas de auxiliaridad en el discurso médico: modelos combinatorios y categorización semántica. ELUA. Estudios de Lingüística, (41), 107-127.
Salas, M. D. (2015). Reflexive metadiscourse in research articles in Spanish: Variation across three disciplines (Linguistics, Economics and Medicine). Journal of Pragmatics, 77, 20-40. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378216614002550?via%3Dihub
Sánchez-Jiménez, D. (2020). La dialogicidad en la tesis doctoral y el artículo de investigación escritos en inglés y español en Medicina. CUNY Academic Works, 1-22.
Scardamalia, M. y Bereiter, C. (1992). Two explicative models for the processes of written composition. Journal for the Study of Education and Development, 15(58), 43-64. https://doi.org/10.1080/02103702.1992.10822332
Serrano, S. (2014). La lectura, la escritura y el pensamiento. Función epistémica e implicaciones pedagógicas. Lenguaje, 42(1), 97-122. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v42i1.4980
Swales, J. (1990). Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge: Cambridge University Press.
Zucchi, M. (2020). Subjetividad autoral en La paranoia, de Rafael Spregelburd: posicionamiento de burla y construcción de un ethos intelectual como mecanismo de legitimación enunciativa. Forma y Función, 33(2), 167-186. https://doi.org/10.15446/fyf.v33n2.88470
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

Tópicos del Seminario is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License.