The Phenomenon of Enunciation in the Context of Art Criticism: Reflections from Intermediality

Authors

  • María Andrea Giovine Yáñez Instituto de Investigaciones Bibliográficas de la Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.35494/topsem.2025.2.54.896

Keywords:

enunciation, art criticism, intermediality, mediation, ekphrasis

Abstract

 

The aim of this text is to propose that art criticism—as a mediation through verbal language of something that is codified through another language, such as visual, sound or performative—is a specific modality of enunciation. On the one hand, it will be defined as an intermedial operation and, on the other, two types of art criticism will be described—lyrical art criticism and historiographic art criticism—in which different resources are used in the enunciation with a different impact in the way in which the person who listens or reads the

critique relates to the object of criticism in order to re-create the work through the words of the critic. The examples belong to Rufino Tamayo’s work, but what is stated here can be applied to other artists and critics.

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Author Biography

María Andrea Giovine Yáñez, Instituto de Investigaciones Bibliográficas de la Universidad Nacional Autónoma de México

María Andrea Giovine Yáñez es doctora en Letras e investigadora del Instituto de Investigaciones Bibliográficas de la UNAM. Sus líneas de investigación son la intermedialidad y las relaciones entre visualidad y escritura. Se ha interesado por el fenómeno de la enunciación, en especial en poesía y en la crítica de arte. En este tema, destaca el libro Del ojo a la pluma. Dinámicas de producción, circulación y consumo de la crítica de arte en México, del cual fue co-coordinadora, publicado en 2024. Desde febrero de 2024 es directora del Instituto de Investigaciones Bibliográficas, Biblioteca y Hemeroteca Nacionales de México.

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Published

2025-06-16

How to Cite

Giovine Yáñez, M. A. (2025). The Phenomenon of Enunciation in the Context of Art Criticism: Reflections from Intermediality. Tópicos Del Seminario, 2(54), 108–124. https://doi.org/10.35494/topsem.2025.2.54.896

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