The Phenomenon of Enunciation in the Context of Art Criticism: Reflections from Intermediality
DOI:
https://doi.org/10.35494/topsem.2025.2.54.896Keywords:
enunciation, art criticism, intermediality, mediation, ekphrasisAbstract
The aim of this text is to propose that art criticism—as a mediation through verbal language of something that is codified through another language, such as visual, sound or performative—is a specific modality of enunciation. On the one hand, it will be defined as an intermedial operation and, on the other, two types of art criticism will be described—lyrical art criticism and historiographic art criticism—in which different resources are used in the enunciation with a different impact in the way in which the person who listens or reads the
critique relates to the object of criticism in order to re-create the work through the words of the critic. The examples belong to Rufino Tamayo’s work, but what is stated here can be applied to other artists and critics.
Downloads
References
Alberti, R. (1968). A la pintura. Madrid: Alianza Editorial.
Artigas, I. (2013). Galería de palabras. La variedad de la ecfrasis. México: Universidad Nacional Autónoma de México; Bonilla Artigas Editores; Iberoamericana.
Benjamin, W. (1919). El concepto de crítica de arte en el Romanticismo alemán. Madrid: Nacional.
Benveniste, E. (1999). El aparato formal de la enunciación. En Problemas de lingüística general II (pp. 82-91). México: Siglo XXI.
Brea, J. L. (2005). Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Edición de José Luis Brea. Madrid: Akal.
Bubnova, T. (2005). El texto literario, producto de interacción verbal teoría de enunciado en M. Bajtín. Acta poética, (4), 215-233.
Cardoza y Aragón, L. (2003[1940]). La nube y el reloj. México: IIE; Landucci.
Conde, T. del (2014). Textos dispares. Ensayos sobre arte mexicano del siglo XX. México: UNAM; IIE; Siglo XXI.
Cruz Arzabal, R. (2019). Ecfrasis. En S. González, R. Cruz y M. García (eds.), Vocabulario crítico para los estudios intermediales. Hacia el estudio de las literaturas extendidas (pp. 137-145). México: UNAM-Facultad de Filosofía y Letras.
Giovine, M. A. (2020). Toda obra de artes visuales es iconotextual: una invitación a pensar la historia de las artes visuales desde la relación entre las obras y sus títulos. Hyperborea. Revista de ensayo y creación, (3), 71-95. https://www.hyperborea-labtis.org/es/paper/toda-obra-de-artes-visuales-es-iconotextual-una-invitacion-pensar-la-historia-de-las-artes
Giovine, M. A. (2023). Traducción material y traducción medial: dos procesos fundamentales en la producción y circulación del arte moderno y contemporáneo. Nuevas Poligrafías, (8), 135-158. DOI: https://doi.org/10.22201/ffyl.29544076.2023.8
Gombrich, E., Hochberg, J. y Black, M. (1972). Art, Perception and Reality. Maryland: John Hopkins University Press.
Hansen-Löve, А. (1983). Intermedialität und Intertextualität: Probleme der Korrelation von Wort und Bildkunst–am Beispiel der russischen Moderne. Wiener Slawistischer Almanach, (11), 291-360.
Higgins, D. (2001[1966]). Intermedia. Leonardo, 34(1), 49-54.
Heffernan, J. (1991). Ekphrasis and representation. New Literary History, ii(22), 297-316.
Kerbrat-Orecchioni, C. (1997). La enunciación de la subjetividad en el lenguaje. Buenos Aires: EDICIAL.
Madrigal, E. (2012). Tamayo y los Contemporáneos. El discurso de lo clásico y lo universal. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 30(92), 155-189.
Merleau Ponty, M. (1975). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Ediciones Península.
Mitchell, W. J. T. (1994). Teoría de la imagen. Ensayos sobre la representación verbal y visual. Madrid: Akal.
Ospina Herrera, C. A. (2010). La universalidad de la metáfora en el arte. Estudios de Filosofía, (41), 181-200. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=379835893009
Paz, O. (1988). Definiciones de Tamayo. En Tamayo 70. Rufino Tamayo 70 años de creación. Catálogo para la exposición realizada en el Palacio de Bellas Artes, diciembre de 1987-marzo de 1988. México: INBA; SEP.
Paz, O. (1994[1950]). Los privilegios de la vista. Arte moderno Universal. Arte de México. México: Fondo de Cultura Económica.
Pimentel, L. A. (2003). Écfrasis y lecturas iconotextuales. Poligrafías. Revista de Literatura Comparada, (4), 205-15.
Riffaterre, M. (2000). La ilusión de la écfrasis. En A. Monegal (ed.), Literatura y pintura (pp. 161-86). Madrid: Arco Libros.
Tibol, R. (1992). Confrontaciones. México: Sámara.
Villaurrutia, X. (1925, 24 de septiembre). Los nuevos pintores. El Universal Ilustrado.
Wagner, P. (1996). Icons-Texts-Iconotexts. Essays on Ekphrasis and Intermediality. Berlín: De Gruyter.
Wollen, P. (2007). Teoría de la mirada. New left review, (44), 86-100.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

Tópicos del Seminario is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License.