Orality: Avatars of its Scientific and Didactic Conceptualization

Authors

  • Paula Cecilia Navarro Universidad Nacional del Rosario

DOI:

https://doi.org/10.35494/topsem.2024.1.51.884

Keywords:

orality, oral, conceptualization, language sciences, language teaching

Abstract

This article examines the concept of orality in the scientific and didactic fields from a space of specific interest: the calculated and controlled orality that is registered in literate cultures and that needs didactic mediation. The name orality does not present, in the shared lexicon, the complexity of the name writing because its conceptualization is indirectly derived from the adjective oral. In the language sciences, orality is delimited from the oral adjective as a pair of the oral-written variant, but without reducing this distinction to a mediological category. From outside linguistic studies, a position that overcomes the vision of polarity and homogeneity of the orality and writing domains is exposed. In the conceptions of secondary school teachers in Argentina, orality is perceived mostly as a homogeneous communication modality, as opposed to writing.

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Author Biography

Paula Cecilia Navarro, Universidad Nacional del Rosario

Paula Cecilia Navarro es profesora de la Universidad Nacional de Rosario y de la Universidad Nacional del Litoral (Argentina). Sus principales líneas de investigación son: géneros textuales orales, enseñanza y formación en oralidad. De sus principales publicaciones, podemos destacar: (2023) “Entrevista con Joaquim Dolz. ‘En cada género y en cada situación hay dimensiones de la oralidad que merecen ser trabajadas’”. Revista Oralidad-es, 9, 1-11; La oralidad y los géneros de textos orales institucionalizados en el nivel secundario argentino: enseñanza no formalizada pero posible. (2002). Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 1(18), 39-56.

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Published

2023-12-19

How to Cite

Navarro, P. C. (2023). Orality: Avatars of its Scientific and Didactic Conceptualization. Tópicos Del Seminario, 1(51), 102–116. https://doi.org/10.35494/topsem.2024.1.51.884