The Semiotics of Cinema according to Desiderio Blanco
DOI:
https://doi.org/10.35494/topsem.2024.2.52.868Keywords:
Desiderio Blanco, semiotics of cinema, generative path, tensive semiótics, film criticismAbstract
One of the most important facets of Desiderio Blanco's approach to semiotics is cinematography. From his passage through film criticism to his arrival at the rigor of the generative path and tensive semiotics, Blanco developed a work, on the one hand, interested in explaining didactically how semiotics is applicable to the analysis of films; on the other hand, oriented to understand from different angles the significance of cinema as a phenomenological art. This article reflects on the semiotic evolution of Desiderio's gaze towards the so-called seventh art.
Downloads
References
Althusser, L. (2003). Ideología y Aparatos Ideológicos de Estado. En Žižek, S. (Comp.). Ideología. Un mapa de la cuestión (pp. 115-155). México. Fondo de Cultura Económica.
Bedoya, R., et al. (2010). Los afectos de la imagen: entrevista con Desiderio Blanco. Ventana Indiscreta, 4(004), 26-32. https://doi.org/10.26439/vent.indiscreta2010.n004.1195
Bense, M. (1960). Estética. Buenos Aires. Editorial Nueva Visión.
Blanco, D. (2023). Imagen por imagen. Teoría y crítica cinematográfica. Lima. Universidad de Lima.
Blanco, D. (1989). Claves semióticas: Comunicación/ Significación. Lima. Universidad de Lima.
Blanco, D. (2003). Semiótica del texto fílmico. Lima. Universidad de Lima.
Blanco, D. (2009). Vigencia de la semiótica y otros ensayos. Lima. Universidad de Lima.
Blanco, D. y R. Bueno. (1980). Metodología del análisis semiótico. Lima. Universidad de Lima.
Fontanille, J. (2001). Semiótica del discurso. Lima. Universidad de Lima.
Fontanille, J. (2008). Soma y sema. Figuras semióticas del cuerpo. Lima. Universidad de Lima.
Gaudreault, A. y F. Jost. (1995). El relato cinematográfico: cine y narratología. Barcelona. Paidós.
Greimas, A. J. y J. Courtés. (1990). Semiótica. Diccionario razonado de la teoría del lenguaje. Madrid. Gredos.
Greimas, A. J. y J. Fontanille. (1994). Semiótica de las pasiones. De los estados de cosas a los estados de ánimo. México. Siglo veintiuno editores.
Heidegger, M. (1958). Arte y poesía. Fondo de Cultura Económica.
León Frías, I. y F. Cárdenas (eds.). (2017). Hablemos de cine: revista de información y crítica cinematográfica. Antología. Tres volúmenes. Lima. Fondo Editorial PUCP.
Merleau-Ponty, M. (1993). Fenomenología de la percepción. Barcelona. Planeta-De Agostini.
Zilberberg, C. (2006): Semiótica tensiva. Lima. Universidad de Lima.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

Tópicos del Seminario is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License.