Steve Jobs and the Golden Branch. The Monomyth as Discursive Strategy

Authors

  • Javier Martínez Villarroya ITAM

DOI:

https://doi.org/10.35494/topsem.2017.2.38.509

Keywords:

Hero’s journey, topica, social imaginary

Abstract

The success of Steve Jobs speech in Stanford is due to two main reasons: the effective use of classical literary topica and the use of the structure of monomyth. Jobs presents himself as the redeemed hero who returns to the world to lead us into a new beginning. In order to fight against the model of success that extols (clearly the dominant political system), we propose a mythological topica: the inclusion of mythology in political, social and rhetorical analysis of contemporary society. Without it, our vulnerability to media continues to grow

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Javier Martínez Villarroya, ITAM

Professor

References

AGAMBEN, Giorgio (2010). El sacramento del lenguaje. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

ARA (ed.). (15 de abril de 2016). “Apple reconeix que els iPhones estan pensats per durar tres anys”, Ara. Disponible en: http://www.ara.cat/economia/Apple-reconeix-iPhones-pensats-durar_0_1559244206.html?utm_medium=social&utm_

source=twitter&utm_campaign=ara [consultado el 25 de mayo de 2016]

AUERBAC, Eric (1996). Mímesis. La representación de la realidad en la literatura occidental. México: FCE.

AUSTIN, John L. (1982). Cómo hacer cosas con palabras: palabras y acciones. Barcelona: Paidós.

AVALLE ARCE, J.B. (1964). El Inca Garcilaso en sus “Comentarios” (Antología Vivida). Madrid: Gredos.

CAMPBELL, Joseph (2005). El héroe de las mil caras. Psicoanálisis del mito. México: FCE.

CAMUS, Albert (2010). El extranjero. Madrid: Alianza.

CHEVALIER, Jean (1986). Diccionario de los símbolos. Barcelona: Herder.

CIRLOT, Juan Eduardo (1992). Diccionario de símbolos. Barcelona: Labor.

CURTIUS, Ernst Robert (1955). Literatura europea y Edad Media latina. México: FCE.

DANNORITZER, Cosima (2011). Comprar, tirar, comprar (documental). España: Corporación de Radio y Televisión Española, Media y 3.14.

DETIENNE, Marcel (1986). Los Maestros de Verdad en la Grecia Arcaica. Madrid: Taurus.

DUMÉZIL, Georges (1999). Los dioses soberanos de los indoeuropeos. Barcelona: Herder.

DURAND, Gilbert (2004). Las estructuras antropológicas del imaginario. Introducción a la arquetipología fundamental. México: FCE.

ELIADE, Mircea (2000). Aspectos del mito. Barcelona: Paidós.

___________ (1972). Tratado de Historia de las Religiones. México: Era.

FRAZER, George (1981). La rama dorada. México: FCE.

KORN FERRY HAY GROU (12 de Agosto de 2016). “World’s Most Admired Companies”, en Fortune. Disponible en: http://fortune.com/worlds-most-admired-companies/

FOUCAULT, Michel (1968). Las palabras y las cosas. Buenos Aires: Siglo XXI.

GIBBS, Samuel (15 de abril de 2016). “Apple expects your iPhone to be replaced after three years”, en The Guardian. Disponible en: https://www.theguardian.com/technology/2016/apr/15/appleiphone-last-three-years-mac-computer-four [consultado el 25 de mayo de 2016].

HAFNER APRIL, Katie (30 de abril de 2005). “Steve Jobs’s Review of His Biography: Ban It”, The New York Times. Disponible en: http://www.nytimes.com/2005/04/30/technology/steve-jobss-review-ofhis-biography-ban-it.html [consultado el 3 de mayo de 2016].

JOBS, Steve (14 de junio 2005). Commencement address [texto y video], Stanford News. Disponible en: https://news.stanford.edu/2005/06/14/jobs-061505/ [consultado el 2 de junio de 2016].

JUNG, Carl G. (2004). “Sobre los arquetipos del inconsciente colectivo”. En Ortiz- Osés, Hombre y sentido. Círculo de Eranos III. Barcelona/México: Anthropos/UNAM.

KINGSLEY, Peter (2010). A Story Waiting to Pierce You: Mongolia, Tibet and the Destiny of the Western World. Point Reyes. USA: Golden Sufi Center Publishing.

KLEIN, Naomi (2001). No logo. El poder de las marcas. Barcelona: Paidós.

LAKOFF, George (2007). No pienses en un elefante. Lenguaje y debate político. Madrid: Editorial Complutense.

___________ (1997). Women, Fire, and Dangerous Things. What Categories Reveal about the Mind. Chicago: The University of Chicago Press.

LEITH, Sam (2012). ¿Me hablas a mí? La retórica desde Aristóteles a Obama. Madrid: Taurus.

LOMBARDT, Jordi (ed.). (2011). Aurea Dicta. Paraules de l’antiga saviesa. Barcelona: Bernat Metge.

MARTÍNEZ MARZOA, Felipe (2000). Historia de la Filosofía, vol. I.

Madrid: Istmo.

___________ (1994). Historia de la Filosofía, vol. II. Madrid: Istmo.

MARTÍNEZ VILLARROYA, Javier (marzo 2016a). “Mis sueños siberianos. Psicología de las profundidades y Tradición Primordial”, en Opción. El hombre y lo divino, núm, 192. México: ITAM, pp. 95-104.

___________ (abril 2016b). “Ábrete sésamo. Tus ojos, el Rostro y el espejo”, en Opción. Espectros del porvenir, núm. 193. México: ITAM, pp. 105-111.

___________ (julio-diciembre de 2016c). “El alucinante viaje de Blancanieves. Latencias chamánicas en la cultura occidental”, Revista de filosofía. Debate, hermenéutica, cultura, núm. 14, UIA, pp. 99-124.

Montolío, Estrella (24 de marzo de 2016). “Análisis del discurso de Steve Jobs en Todo es Lenguaje”, en Gente Despierta, RNE. Disponible en: http://www.rtve.es/alacarta/audios/gente

despierta/gente-despierta-tercera-hora-24-03-16/3537338/ [14 de abril de 2016].

NAVARRO, Vicenç (15 de diciembre de 2011). “El otro Steve Jobs”, Público. Disponible en: http://blogs.publico.es/dominiopublico/4388/el-otro-steve-jobs/ [11 de abril de 2016].

PEARSON, Carol S. (2012). El Héroe Interior: arquetipos de Transformación. España: Mirach.

PERELMAN y OLBRECHTS-TYTECA (2009). Tratado de la argumentación. Madrid: Gredos.

SILTANEN, Rob (14 de diciembre de 2011). “The Real Story Behind Apple’s ‘Think Different’ Campaign”, en Forbes. Disponible en: http://www.forbes.com/sites/onmarketing/2011/12/14/therealstory-behind-apples-thinkdifferent-campaign/#1fd9edbe55c2 [acceso: 25 de mayo de 2016].

TOKUMITSU, Miya (30 de marzo de 2016). “En nombre del amor”, Kapital. Disponible en: http://horizontal.mx/ennombredelamor/utm_content=bufferebd53&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer#sthash.ZTXwwuo0.dpuf [acceso: 27 de mayo de 2016].

VIVEIROS de CASTRO, Eduardo (1992). From the Enemy’s Point of View. Humanity and Divinity in an Amazonian Society. Chicago: The University of Chicago Press.

YOUNG, Jeffrey S. (1988). The Journey is the Reward. Glenview: Foresman and Company: IL.

YOUNG, Jeffrey S. y SIMON, William L. (2005). iCon: Steve Jobs, The Greatest Second Act in the History of Business. Nueva Jersey: John Wiley and Sons, Inc., Hoboken.

Published

2017-12-15

How to Cite

Martínez Villarroya, J. (2017). Steve Jobs and the Golden Branch. The Monomyth as Discursive Strategy. Tópicos Del Seminario, 2(38), 141–170. https://doi.org/10.35494/topsem.2017.2.38.509

Issue

Section

Artículos