Voice, body, space, time: the “oral” performance San Benito in Gibraltar (Zulia, Venezuela)

Authors

  • Martin Lienhard Universidad de Zurich

DOI:

https://doi.org/10.35494/topsem.2024.1.51.886

Keywords:

identity, Afro-American cultures, orality, performance, documentary cinema

Abstract

This paper emphasizes the enormous interest that the concept of performance has for the study of oral literature and orality in general, a concept whose use suggests, by relativizing the centrality of the verbal, to move from the study of “orality” to the study of oral-gesturality in its space and contexts. It is proposed to consider these “contexts” as true components of the oral-gestural performance. The documentary Los chimbángueles de San Benito or El amor del tambor (available on Vimeo), is part of this work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Martin Lienhard, Universidad de Zurich

Martin Lienhard es profesor emérito de la Universidad de Zúrich. Sus principales líneas de investigación son: performance oral-gestual-ritual, textos contemporáneos plurilingües y/o pluriculturales, historia de la esclavitud y los esclavos, cine. De sus principales publicaciones, podemos destacar: La voz y su huella. Escritura y conflicto étnico-social en América Latina (1990), O mar e o mato. Histórias da escravidão (1998), Disidentes, rebeldes, insurgentes. Resistencia indígena y negra en América Latina. Ensayos de historia testimonial (2008).

References

Boas, F. (1955). Primitive Art. New York. Dover.

Hymes, D. (1972). Models of the interaction of language and social life. En John Gumperz and Dell Hymes (eds.), Directions in Sociolinguistics. The Ethnography of Communication (pp. 35-71). New York. Holt, Rinehart & Winston.

Lienhard, M. (2021a). El pensamiento humano y sus materializaciones. LiminaR Estudios Sociales y Humanísticos, 19(2). https://doi.org/10.29043/liminar.v19i2.839

Lienhard, M. (Guion, fotografía y montaje). (2021b). Los chimbángueles de San Benito o El amor del tambor. [Documental]. Suiza/Portugal. https://vimeo.com/525241816/f8eaa26940

Merton, A. (pseud. William J. Thoms). (1846). Folk-Lore. The Athenæum (982), 862c-863a.

Rousseau, J.-J. (2012). Volumen 8. Théâtre, poésie et musique, Collection complète des œuvres, Genève, 1780-1789. Edición en línea www.rousseauonline.ch

Sébillot, P. (1881). Littérature orale de Haute Bretagne. París. Maisonneuve.

Sherzer, J. (1990). Kuna Ways of Speaking. An Ethnographic Perspective. Austin. University of Texas Press.

Vološinov, V. N. (2010). Marxisme et philosophie du langage. Les problèmes fondamentaux de la méthode sociologique dans la science du langage. Limoges. Lambert-Lucas.

Zumthor, P. (2008). Oralité. Intermédialités/Intermediality, (12), 169–202. http://id.erudit.org/iderudit/039239ar

Published

2023-12-19

How to Cite

Lienhard, M. (2023). Voice, body, space, time: the “oral” performance San Benito in Gibraltar (Zulia, Venezuela). Tópicos Del Seminario, 1(51), 139–148. https://doi.org/10.35494/topsem.2024.1.51.886