Constitutive Possibilities of Writing

Authors

  • Viviana Isabel Cárdenas Universidad Nacional de Salta

DOI:

https://doi.org/10.35494/topsem.2024.1.51.881

Keywords:

writing, semasiographic possibilities, glottographic possibilities, legibility, sensorial and sensitive matter

Abstract

This article is a reflection on the constitutive possibilities of writing: semasiographic, glottographic and those linked to legibility. The components are identified and analysed from the point of view of their motivation or their arbitrariness, that is, their correspondence or not with the language at the phonological, morphological, and syntactic levels. The marks of legibility are the most autonomous, those which shape the text as such and organize the discursive order. Such possibilities are inseparable from the materiality in which they are inscribed: a sensitive matter as a signifier of subjectivity and a sensory matter that establishes a continuity with the body.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Viviana Isabel Cárdenas, Universidad Nacional de Salta

Viviana Cárdenas es profesora de lingüística en la Universidad Nacional de Salta. Sus principales líneas de investigación son: escritura, desarrollo de lenguaje y alfabetización avanzada. De sus principales publicaciones, podemos destacar: “Implications of the relation between language and writing from a development perspective”. Signata. Bélgica: Lieja (2017); “De la relación entre lingüística y escritura”. Saga. Revista de Letras. UNR (2019); “Ferdinand de Saussure como efecto de reconocimiento” en Dossier N° 33. Cuaderno de Humanidades. Universidad Nacional de Salta (2021).

References

Benveniste, E. (2014). Últimas lecciones. Collège de France. (1968-1969). Buenos Aires. Siglo XXI.

Berger, J. (2011). Sobre el dibujo. Barcelona. Gustavo Gili.

Borsuk, A. (2020). El libro expandido. Variaciones, materialidad y experimentos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Ampersand.

Cárdenas, V. (2008). La zona visuográfica en la escritura de niños: ¿cómo usan y piensan los niños la puntuación? Salta. EDUNSa.

Cárdenas, V. (2018). De la relación entre lenguaje y escritura. Saga. Revista de Letras, (9), 299-330. https://rephip.unr.edu.ar/handle/2133/14649

Carrique, A. (2005). El ciberamor y sus estrategias. Tópicos del Seminario (14), 111-136.

Catach, N. (1973). Que faut-il entendre par système graphique du français? Langue française, (20), 30-44.

Catach, N. (1980a). La ponctuation. Langue française, (45), 16-27.

Catach, N. (1980b). L'ortographe française. Traité théorique et pratique avec des travaux d'application et leurs corrigés. Poitiers. Nathan.

Catach, N. (1994). La ponctuation. (Histoire et système). París. PUF.

Catach, N. (1996). La escritura en tanto plurisistema, o teoría de L prima. En Catach, N. (comp.), Hacia una teoría de la lengua escrita (pp. 310-326). Barcelona. Gedisa.

Clayton, E. (2015). La historia de la escritura. Madrid. Siruela.

De la Fuente J., (oct., 10, 2018). Anuncios sin palabras que lo dicen todo sin decir nada. El País. https://elpais.com/economia/2018/10/31/publizia/1540985425_011609.html

Dehaene, S. (2014). El cerebro lector. Buenos Aires. Siglo XXI.

Derrida, J. (1984). De la gramatología. Buenos Aires. Siglo XXI.

Desbordes, F. (1995). Concepciones sobre la escritura en la Antigüedad Romana. Barcelona. Gedisa.

Dorra, R. (2001). Entrevista con Chartier Roger. Tópicos del Seminario (6), 184-195.

Dorra, R. (2008). Estética y quehacer de la escritura. En Sobre palabras (pp. 95-106). Córdoba. Alción.

Dorra, R. (2014). El trazo de la escritura. En ¿Leer está de moda? (pp. 25-36). Córdoba. Alción.

Goody, J. (1985). La domesticación del pensamiento salvaje. Madrid. Akal.

Haas, W. (1976). Writing: the basic options. En Haas, W & Pulgram E. (eds.) Writing without letters (pp. 132-215). Manchester. Manchester University Press.

Klinkenberg, J.-M. y St. Polis (2018). De la scripturologie. Signatures (Essais en) Sémiotique de l’écriture. Signata. Annales des sémiotiques, (9), 9-56.

Lapesa, R. (1977). Introducción a los estudios literarios. Madrid. Cátedra.

Leibowicz, I. et al. (2015). Petroglifos en el Valle Calchaquí Norte (Salta, Argentina): camélidos, montañas y apropiación inkaica del paisaje local. Chungará (Arica). Arica, 47 (4), 575-587. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562015000400004&lng=es&nrm=iso. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-7356201500 5000047.

Levertov, D. (1992). Dos ensayos sobre el verso libre. Trad.: Patricia Gola. Diario de Poesía (25), 9-11.

Martinet, A. (1992). Graphie et phonie: esquisse d'une convergence. En Millet A. (coord.), LIDIL (7), 9-17.

Michalsen, B. B. (2022). Signos de civilización. Cómo la puntuación cambió la historia. Buenos Aires. Godot.

Moreno Cabrera, J. C. (2005). Las lenguas y sus escrituras. Tipología, evolución e ideología. Madrid. Síntesis.

Olson, D. (1998). El mundo sobre el papel. Barcelona. Gedisa.

Parkes, M. (1992). Pause and effect. Punctuation in the West. Cambridge. Cambridge University Press.

RAE & ASALE (2010). Ortografía de la lengua española. Madrid. Espasa.

Saenger, P. (1995). La separación de palabras y la fisiología de la lectura. En Olson D & N. Torrance (comps.) Cultura escrita y oralidad (pp. 263-284). Barcelona. Gedisa.

Sampson, G. (1997). Sistemas de escritura. Barcelona. Gedisa.

Vachek, J. (1973). Written Language. General problems and problems of English. París. Mouton.

Published

2023-12-19

How to Cite

Cárdenas, V. I. (2023). Constitutive Possibilities of Writing. Tópicos Del Seminario, 1(51), 48–66. https://doi.org/10.35494/topsem.2024.1.51.881