Communication, Manipulation, Seduction. The Pragmatics of Transparency

Authors

  • Herman Parret Universidad de Lovaina, Bélgica

DOI:

https://doi.org/10.35494/topsem.2024.2.52.870

Keywords:

transparency, manipulation, seducción, conversational logic, speech act theory, translucency

Abstract

Communicative interaction is never totally transparent. A definition in terms of pure information transfer constitutes an impoverishment of the semantic content of a message. Other emotional connotations of linguistic interaction are deeply rooted in the depths of the subjects' psychology. This means that interaction is often manipulative and even seductive. This article attempts to present more systematically the conditions of manipulative and seductive discursive production. Speech act theory (Austin, Searle) and conversational logic (Grice) offer some tools to more or less formalize these subtle conditions of production of non-transparent “communication”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Herman Parret, Universidad de Lovaina, Bélgica

Herman Parret es profesor en el Instituto de Filosofía de la Universidad de Lovaina en Bélgica. Sus principales líneas de investigacion son: estética, semiótica, filosofía del lenguaje. De sus principales publicaciones, podemos destacar: Semiótica y pragmática. Una comparación evaluativa de marcos conceptuales, Buenos Aires, Edicial, 1983; The Aesthetics of Communication. Pragmatics and Beyond, Dordrecht, Springer Kluwer Academic, 1993. [Versión en español: De la semiótica a la estética: enunciación, sensación, pasiones, Buenos Aires, Edicial, 1995.]; Epifanías de la presencia. Ensayos semioestéticos, Lima, Universidad de Lima, Fondo editorial, 2008.

References

Alberti, L. B. (1992). De la Peinture. Éditions Macula. [Versión en español de 1996: De la pintura. UNAM].

Baudrillard, J. (1983). Les stratégies fatales. Grasset. [Versión en español de 2006: Las estrategias fatales, Anagrama].

Jullien, F. (2017). De-coïncidence. D’où viennent l’art et l’existence, Grasset. [Versión en español de 2021: Des-coincidencia. De dónde vienen el arte y la existencia. El Cuenco de Plata].

Larousse. En línea. https://www.larousse.fr/encyclopedie/rechercher/mensonge

Nietzsche, F. (1954). The Portable Nietzsche. Viking Press.

Oxford English Dictionary. En línea. https://www.oed.com/search/dictionary/?scope= Entries&q=lie

Parret, H. (1994). Indirection, Manipulation and Seduction in Discourse, en H. Parret (ed.), Pretending to Communicate (pp. 223-238). Walter de Gruyter.

Parret, H. (2016). Histoires et images du voile de Maya. En Leone, M., de Riedmatten, H., & Stoichi̦tă, V. I. (eds.). Il sistema del velo. Trasparenze e opacità nell’arte moderna e contemporanea-Système du voile. Transparence et opacité dans l’art moderne et conteporain (pp. 309-334). Aracne.

Proust, M. (2012). In Search of Lost Time, vol. 2. Traducción de C.K. Scott Moncrieff y Terence Kilmartin. Knopf Doubleday Publishing Group. [Versión en español de 1927: A la búsqueda del tiempo perdido II. A la sombra de las muchachas en flor, Santiago Rueda Editor].

Published

2024-06-10

How to Cite

Parret, H. (2024). Communication, Manipulation, Seduction. The Pragmatics of Transparency. Tópicos Del Seminario, 2(52), 22–34. https://doi.org/10.35494/topsem.2024.2.52.870