Josep Renau. An Art for the People

Authors

  • Begoña Souviron López University of Malaga

DOI:

https://doi.org/10.35494/topsem.2023.2.50.854

Keywords:

Josep Renau, social function of the poster, The American Way of Life

Abstract

In this paper we aim a theoretical and critical approach to the work of the Valencian artist Josep Renau Berenguer who, after being in important positions during the Second Republic in Spain, was forced into exile in Mexico and then in German communist Berlin. This itinerary already deserves justified attention, as does its enormous artistic production, due to the impact and resonance they have, not only in the face of the past, to elaborate the collective memory of the history of the twentieth century, but also with a view to a present and future where the War rhetoric of the great powers is increasing. There are three different stages in his professional evolution of this poster artist and photoeditor, who knew well the formal and plastic avant-garde techniques. In the first, before the outbreak of the war of 36, he produces his manifesto “The social function of the poster”, where he reflects on the pedagogical intention of it. The second stage, Mexican, is characterized by the collaboration with Siqueiros in large political murals. And finally, the third unveils the masterpiece of his life The American Way of Life, which he would finish in the capital of the Democratic Republic of Germany.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Begoña Souviron López, University of Malaga

Begoña Souviron López es profesora de Didáctica de las lenguas en la Facultad de Ciencias de la Educación en la Universidad de Málaga. Sus líneas de investigación son: Literatura e iconografía (Salvador Dalí, Josep Renau); Estudios literarios de género. Misoginia y antisemitismo; Literatura clásica española e hispanoamericana. Entre sus principales publicaciones destacan: Retórica de la misoginia y el antisemitismo en la ficción medieval, Universidad de Málaga, 2001. “El Siglo de las Luces de Alejo Carpentier y Los Desastres de la Guerra de Francisco de Goya”, en Fernández Ariza, G. (Coord.), Literatura Hispanoamericana del Siglo XX. Literatura y Arte, Málaga, 2008. Dalí en el contexto cultural centroeuropeo. Literatura e Iconografía, Spicum, Universidad de Málaga, 2014.

References

Aguilera Cerni, V. (1998). Valencia Años 30: notas sobre ideología y compromiso. En V. Aguilera Cerni (dir.). Arte valenciano años 30 (pp. 9-35). Valencia. Consell Valencià de Cultura.

Bjerström, C-H. (2016). Josep Renau and the politics of culture in republican Spain, 1931-1939. Reimagining the nation. Chicago. Sussex Press.

Boos, V. (2017). Josep Renau: Der weit aufgerissene Mund des Präsidenten. In Deutschland ist der spanische Künstler Josep Renau so gut wie vergessen. Dabei sind seine antikapitalistischen Collagen von brennender Aktualität. Die Zeit https://www.zeit.de/kultur/2017-09/josep-renau-berenguer-usa-fotomontagen-10nach8.

Cabañas Bravo, M. (2008). Josep Renau, un joven director general de Bellas Artes valenciano para los tiempos de guerra. En M. Aznar Soler, J. L. Barona y J. Navarro Navarro (eds.). València, capital cultural de la República (1936-1937) (pp. 377-408). Valencia. Publicacions de la Universitat de València/Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales.

Castro Ricalte, M. (2017). Ninón Sevilla, el Caribe y la publicidad gráfica en el cine mexicano de la Edad de Oro: El caso de los hermanos Renau. Hispania, 100(4), 636-649.

Forment, A. (1992). El espectador absoluto: Josep Renau y los murales cerámicos de Halle-Neustadt. Archivo de Arte Valenciano, 73, 156-168.

Forment, A. (1997). Josep Renau. Història d’un fotomuntador. Valencia. Editorial Afers, Col. Personatjes.

Forment, A. (2008). Josep Renau: vida y obra. En Josep Renau, 1907-1982: compromis i cultura: [catálogo de exposición], pp. 38-71.

García, M. (2006). Renau. Fotomontador. Valencia. IVAM.

García, M. (2016). RENAU: el discurso de “Nueva Cultura” (1935-1937). Nueva Cultura http://www.nuevacultura.es/renau-el-discurso-de-nueva-cultura-1935-1937/.

Gout, A. (Director). (1952). Mujeres sacrificadas. [Película]. México.

Grimau, C. (1979). El cartel republicano en la Guerra Civil. Madrid. Cuadernos de Arte Cátedra.

Helas, L. (2014). Kunstvolle Oberflächen des Sozialismus. Wandbilder und Betonformsteine. Weimar. Arts and Science.

Jolly, J. (2008). Art of the Collective: David Alfaro Siqueiros, Josep Renau and their Collaboration at the Mexican Electricians' Syndicate. Oxford Art Journal, 31, Issue 1, March, 129-151. https://doi.org/10.1093/oxartj/kcn006.

Llorens, T. (1977). Postfacio. En J. Renau. The American Way of Life. Col.1952-1966. Barcelona. Gustavo Gili.

Martínez Solares, G. (Director). (1954). Mulata. [Película]. México.

Mitchell, W. J. T. (1994). Essays on verbal and visual representation. Chicago. UP.

Naggar, C. (1978). Réalisme revolutionnaire de José Renau. XXe Siècle, (51), París, 30-33.

Paniagua, J. (ed.). (2001). Orto (1932-1934): Revista de documentación social. Valencia. Centro Francisco Tomás y Valiente/UNED Alzira.

Pérez, J. (2003). Arte moderno, vanguardia y Estado. La Sociedad de Artistas Ibéricos y la República (1931-1936), Madrid. CSIC.

Plejánov, J. (1929). Arte y vida social. Madrid. Cenit.

Renau, J. (1937). Función social del cartel publicitario. Nueva cultura. Valencia. Tipografía Moderna.

Renau, J. (1946). El pintor y la obra. Las Españas, 2, 12-16.

Renau, J. (1977). Fata Morgana USA. 1967. Barcelona. Gustavo Gili.

Renau, J. (1978). La batalla per una nova cultura. València. Eliseu Climent.

Renau, J. (1980). Arte en peligro, 1936-1939. Valencia. Ayuntamiento de Valencia.

Renau, J. (2006). Función del montaje. Homenaje a John Heartfield. Valencia. IVAM.

Sucrow, O. (2013). Josep Renau’s Futuro Trabajador del Comunismo. An Emblematic Work of the Era of the Scientific-Technical Revolution in the German Democratic. https://www.academia.edu/14492430.

Thiele, E. M. (1975). Neue Wandbilder von José Renau in Halle-Neustadt. Bildende Kunst, (5), 225-229.

Published

2023-06-23

How to Cite

Souviron López, B. (2023). Josep Renau. An Art for the People. Tópicos Del Seminario, 2(50), 14–33. https://doi.org/10.35494/topsem.2023.2.50.854