The Affective Turn in the Philosophy of the Young Heidegger

Authors

  • Rocío Garcés Ferrer Instituto de Filosofía de la Universidad Diego Portales (Santiago de Chile)

DOI:

https://doi.org/10.35494/topsem.2023.1.49.846

Keywords:

Heidegger, Affective Turn, Transcendence

Abstract

This paper aims to make explicit the affective turn that takes place in Martin Heidegger’s early philosophy, as it develops during his first teaching period at the University of Freiburg. It is a turn that went unnoticed both by his contemporaries (Max Scheler for example) and by the later specialized literature. The guiding threads that will allow us to give visibility to this question are the pre-theoretical transformation of intentionality and the understanding of affectivity from the notion of transcendence. Ultimately, this methodological perspective will elucidate the question, also unnoticed, of the role that love plays in Heidegger’s philosophy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rocío Garcés Ferrer, Instituto de Filosofía de la Universidad Diego Portales (Santiago de Chile)

Rocío Garcés Ferrer es profesora asistente e investigadora postdoctoral FONDECYT en el Instituto de Filosofía de la Universidad Diego Portales (Santiago de Chile). Sus publicaciones más recientes versan sobre el joven Heidegger, la fenomenología y la hermenéutica: “El desasosiego como Lebensgefühl de la vida fáctica”, Pensamiento, 74 (281), 2018; “El concepto de motivación en la fenomenología hermenéutica del joven Heidegger”, Anales del Seminario de Historia de la Filosofía, 35 (2), 2018; “La crítica heideggeriana a la filosofía del valor en el Kriegsnotsemester. Un diálogo abierto entre Neokantismo, Fenomenología y Hermenéutica”, Daimon. Revista Internacional de Filosofía, 86, 2022.

References

Agamben, G. (1988). La passion de la facticité. En Heidegger: Questions ouvertes (pp. 63-84). París. Osiris.

Brentano, F. (1922). Vom Ursprung sittlicher Erkenntnis, Leipzig, Felix Meiner. Versión castellana: Brentano, F. (2013). El origen del conocimiento moral. Trad. De García Morente, M. Madrid. Tecnos.

Coyne, R. (2015). Heidegger’s Confessions. The Remains of Saint Augustine in Being and Time and Beyond, Chicago/Londres. The University of Chicago Press.

Gabás Pallás, R. (2002). La fenomenología de los sentimientos en Max Scheler y el concepto de afección en Martin Heidegger, Enrahonar, (34), 31-46.

Garcés Ferrer, R. (2018). La dimensión hermenéutica de la afectividad en las primeras lecciones de Martin Heidegger. Logos. Anales del Seminario de Metafísica, (51), 175-195.

Garcés Ferrer, R. (2021). Ex(a)propiaciones de lo propio: Heidegger y el cristianismo primitivo. En Gilardi, P. y Rocha, D. (eds.). La apropiación de Heidegger. (pp. 57-91). México D. F. UNAM-IIH/Bonilla Artigas.

Heidegger, M. (1975). Die Grundprobleme der Phänomenologie. Herrmann, F.-W. v. (ed.). Gesamtausgabe, Band 24, Fráncfort del Meno, Vittorio Klostermann [Versión en español de 2000: Los problemas fundamentales de la fenomenología. Trad. de García Norro, J. Madrid. Trotta].

Heidegger, M. (1985). Phänomenologische Interpretationen zu Aristoteles. Einführung in die phänomenologische Forschung. Bröcker, W. y Bröcker-Oltmanns, K. (eds.). Gesamtausgabe, Band 61, Fráncfort del Meno. Vittorio Klostermann.

Heidegger, M. (1993a). Sein und Zeit. Tubinga, Max Niemeyer [Versión en español de 2003: Ser y tiempo. Trad. de Rivera, J. E. Madrid. Trotta].

Heidegger, M. (1993b). Grundprobleme der Phänomenologie. Gadner, H.-H. (ed.). Gesamtausgabe, Band 58, Fráncfort del Meno. Vittorio Klostermann [Versión en español de 2014: Problemas fundamentales de la fenomenología (1919/1920). Trad. de Lara López. Madrid. Alianza].

Heidegger, M. (1994): Zollikoner Seminare. M. Boss (ed.). Fráncfort del Meno. Vittorio Klostermann [Versión en español de 2007: Seminarios de Zollikon. Protocolos, diálogos, cartas. Trad. de Xolocotzi, A. Morelia, Jitanjáfora Morelia Editorial].

Heidegger, M. (1995). Phänomenologie des religiösen Lebens. Jung, M., Regehly, Th. y Strube, C. (eds.). Gesamtausgabe, GA 60, Fráncfort del Meno. Vittorio Klostermann [Versión en español de 2005: Introducción a la fenomenología de la religión. Trad. de Uscatescu, J. Madrid, Siruela].

Heidegger, M. (1997). Estudios sobre mística medieval. Trad. de J. Muñoz. México D. F. Fondo de Cultura Económica.

Heidegger, M. (1999). Zur Bestimmung der Philosophie. Heimbüchel, B. (ed.). Gesamtausgabe, Band 56/57, Fráncfort del Meno. Vittorio Klostermann [Versión en español de 2005: La idea de la filosofía y el problema de la concepción del mundo. Trad. de Adrián Escudero, J. Barcelona. Herder].

Heidegger, M. (2005). Phänomenologische Interpretationen zu Aristoteles. (Anzeige der hermeneutischen Situation). En Neumann, G. (ed.). Phänomenologische Interpretationen ausgewählter Abhandlungen des Aristoteles zu Ontologie und Logik. Gesamtausgabe, Band 62, (pp. 345-419). Fráncfort del Meno. Vittorio Klostermann [Versión en español de 2002: Interpretaciones fenomenológicas sobre Aristóteles. Indicación de la situación hermenéutica. Trad. de J. Adrián Escudero. Madrid. Trotta].

Heidegger, M. y Arendt, H. (2000). Correspondencia 1925-1975. Trad. de Kovacsics, A. Barcelona, Herder.

Scheler, M. (1976). Späte Schriften. Frings Manfred, S. (ed.), Berna-Múnich. Franke-Verlag.

Sheehan, T. (1979). Heidegger’s Introduction to Phenomenology of Religion 1920-1921, The Personalist, 60(3) 312-324.

Sheehan, T. (2019). Heidegger: πάθος as the Thing itself. En Hadjionannou, Ch. (ed.). Heidegger on Affect. (pp. 29-46). Cham. Palgrave Macmillan.

Tömmel, T. N. (2019). Love as Passion: Epistemic and Existential Aspects of Heidegger’s Unknown Concept. En Hadjionannou, Ch. (ed.). Heidegger on Affect. (pp. 227-244) Cham. Palgrave Macmillan.

Published

2023-01-16

How to Cite

Garcés Ferrer, R. (2023). The Affective Turn in the Philosophy of the Young Heidegger. Tópicos Del Seminario, 1(49), 7–21. https://doi.org/10.35494/topsem.2023.1.49.846