Stanley Kubrick’s The Shining: a system of colors and passions

Authors

  • Omar Calabrese Universidad de Siena.

DOI:

https://doi.org/10.35494/topsem.2012.2.28.70

Abstract

Through a general assessment of the levels of expression displayed by The Shining (United Kingdom-U.S.A., 1980), a film directed by Stanley Kubrick, this article intends to demonstrate just how the emergence of a complex chromatic system —articulated by particularly strong chromatic contrasts— contributes to the onset of an equally dense passion-system. Special attention is given to the semi-symbolic machinery generated by the intertwining of expression and content through the appearance of a whole series of plastic formants that, throughout the enunciation, are linked to certain passionate figures, amongst them madness, frenzy, and horror.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Omar Calabrese, Universidad de Siena.

Profesor en la Universidad de Siena.

References

BENVENISTE, Émile (1974). Problèmes de linguistique générale 2. París : Gallimard [Versión en español: Problemas de lingüística general II, trad. de Juan Almela, México, Siglo XXI, 1977].

BERNARDI, Sandro (1990). Kubrick e il cinema come arte del visibile. Parma: Pratiche.

BOIS, Yve-Alain et al. (1998), « A Conversation with Hubert Damisch », October, núm. 85.

CALABRESE, Omar (1985). La maachina della pintura. Bari: Laterza.

CALABRESE, Omar (1986). « Le strutture narrative di Kubrick », Prometeo, núm. 16.

CALABRESE, Omar (2006). Come si legge un’opera d’arte. Milán: Mondadori [Versión en español: Cómo se lee una obra de arte. Trad. de Pepa Linares, Anna Giordano y Consuelo Vázquez de Parga. Madrid: Cátedra].

CIMENT, Michel (1980). Kubrick. París : Calmann-Lèvy.

CREMONINI, Giorgio (1999). Shining. Torino: Lindau.

ECO, Umberto (1973). Segno. Milán: ISEDI [Versión en español: Signo, trad. de Francisco Serra Cantarell, Barcelona, Labor, 1976].

EUGENI, Ruggero (1995). Invito al cinema di Stanley Kubrick. Milán: Murcia.

FALSETTO, Mario (1994). Stanley Kubrick: A Narrative and Stylistic Analysis. Westport: Greenwood Press.

GARRONI, Emilio (1973). Progetto di semiotica. Bari: Laterza.

GHEZZI, Enrico (1977). Stanley Kubrick. Firenzi: La nuova Italia.

GREIMAS, Algirdas Julien (1970). Du sens. París : Seuil [Versión en español: En torno al sentido, trad. de Salvador García Bardón y Federico Prades Sierra, Madrid, Fragua, 1973].

GROUPE µ (1992). Traité de signe visual. París : Seuil [Versión en español: Tratado del signo visual, trad. de Manuel Talens Carmonal Madrid, Cátedra, 1992].

HJELMSLEV, L. (1959). Essais linguistiques. Copenague: Nordisk Sprong [Versión en español: Ensayos lingüísticos, trad. de Elena Bombín Izquierdo y Félix Piñero Torre, Madrid, Gredos, 1972].

MAYERSBERG, Paul (invierno 1980-1981). “The Overlook Hotel”, in Sight & Sound.

MAYERSBERG, Paul (abril 1999). « Kubrick, l’homme du controle absolu », en Cahiers du Cinema, núm. 534.

THÜRLEMANN, Félix (1997). Mantegnas Mailänder Bewinung. Die Konstitution des Betrachtersdurch das Bild. Constanza: Perfect.

Published

2016-03-04

How to Cite

Calabrese, O. (2016). Stanley Kubrick’s The Shining: a system of colors and passions. Tópicos Del Seminario, 2(28), 63–78. https://doi.org/10.35494/topsem.2012.2.28.70