Eight theories in favor of (or against?) a semiotics of color

Authors

  • Stefania Caliandro Escuela Superior de Arte de los Pirineos Pau-Tarbes.

DOI:

https://doi.org/10.35494/topsem.2012.2.28.67

Abstract

Through an exploration of the question of knowing just how color participates in the construction of meaning and sense, especially in art, this article intends to reinstate the complexities of the relationships that color establishes with all the other elements that belong in a work of art. Considering concepts, perceptions, and sensations linked to color, it shows the importance of adhering to the sensible in order to capture the semiotic function of color. Besides the dichotomy posed by light and matter, Wittgenstein’s observations concerning colors lead to a deeper view of the relationship of color and matter, and also contribute to a positioning of said situation in the transition towards a discursive and, later on, meta-discursive level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Stefania Caliandro, Escuela Superior de Arte de los Pirineos Pau-Tarbes.

Coordinadora de Investigación en la Escuela Superior de Arte de los Pirineos Pau-Tarbes.

References

BENEDETTI, María Teresa, FREZZOTTI, Stefania y UPSTONE, Roberto (ed.). (2011). Dante Gabriel Rossetti, Edward Barnes-Jones e il mito dellItalia nell’Inghilterra Vittoriana. Catálogo de exposición. Milán: Mondadoria Electa, 2011.

BERTRAND, Denis (2011). « Enthymème du visible: autor de la ligne ». In Tiziana Migliore (ed.). Retorica del visible. Strategie dell’immagine tra significazione e comunicazione, vol. 1. Roma: Aracne [Actas del Coloquio de la AISV efectuado en Venecia en 2010].

CALIANDRO, Stefania (junio 2009). “O semi-simbólico na arte”, Studos Semióticos, vol. 5, núm. 1. Universidad de São Paulo [Disponible en: http://www.fflch.usp.br/dl/semiotica/es].

CALIANDRO, Estefania (septiembre 2011). “Sentir la complejidad, decir lo inconsistente”, Littérature, núm. 163. París.

DAMISCH, Hubert (1974). « Huit thèses pour (ou contre?) une semiologie de la peinture ». Informe del Primer Congreso de la Asociación Internacional de Semiótica en Milán, 2-6 de junio de 1974. In S. Chatman, U. Eco y J.-Klinkenberg (eds.). A Semiotic Landscape/Panorama sémiotique. Actes du Premier Congrès de l’Asociation Internationale de Sémiotique á Milán en juin 1974. La Haya/París/Nueva York: Mouton, 1979 [Reeditado en la revista Macula, núm. 2, 1977].

DAMISCH, Hubert (1981). « Les voir, dis-tu; et les décrire », Versus. Quaderni di studi semiociti, núm. 29. Milán: Mainaoût.

DEROUET, Christian et BOISSEL, Jessica (1984). Kandinsky. Œuvres de Vassily Kandinsky (1866-1944). París : Centro Pompidou.

DERRIDA, Jacques (1978). « Restitutions de la vérité en peinture ». Macula, núm. 3-4, pp. 11-37.

DERRIDA, Jacques (1978). « La verité en peinture ». París: Flammarion [Versión en español: La verdad en pintura, Buenos Aires, Paidós, 2001].

DIDI-HUBERMAN (2001). L’homme qui marchait dans la couleur. París : Les Éditions de Minuit.

DUCHAMP, Marcel (1994). « À l’infini. ‘Boîte blanche ». In Michel Sanouillet (ed.). Duchamp du signe. Écrits. París : Flammarion.

DUCHAMP, Marcel (1999). « Inframince », en Notes. París: Flammarion.

FONTANILLE, Jacques (1995). Sémiotique du visible. Des mondes de lumière. París : Presses Universitaires de France.

GREIMAS, Algirdas Julien (1984). « Sémiotique figurative et sémiotique plastique ». Actes Sémiotiques. Documents, núm. 60. París [Versión en italiano: “Semiotica plástica e semiótica figurativa”. In L. Corrain y M. Valenti (eds.). Leggere l’opera d’arte. Dal figurativo all’astratto. Boloña: Esculapio [Versión en español: “Semiótica figurativa y semiótica plástica”. En Imagen 1. Teoría francesa y francófona del lenguaje visual y pictórico. Selección, traducción del francés y Prólogo de Desiderio Navarro. La Habana (colección Criterios), 2002. También disponible en “Semiótica Figurativa y Semiótica Plástica”, en Figuras y estrategias. En torno a una semiótica de lo visual. México: Siglo XXI/BUAP, 1994].

GROUPE µ (1992). Traité du signe visual. Pour rhétorique de l’image. París : Seuil [Versión en español: Tratado del signo visual. Para una retórica de la imagen. Madrid: Cátedra (colección Signo e imagen), 1993].

HJELMSLEV, L. (1975). Résumé of a Theory og Language. Ed. y Trad. al inglés por Francis J. Whitfield. Wisconsin: The University of Wisconsin Press [Trad. al francés de un extracto: « Résumé d’une théorie du langage ». En L. Hjelmslev. Nouveaux essais. París : Éditions de Minuit, 1985] [Versión en español: L. Hjelmslev, Prolegómenos a una teoría del lenguaje, Madrid, Gredos, 1980].

ITTEN, Johannes (1986). Art de la Couleur. Approche subjective et description objective de l’art. París : Dessain y Tolra.

KELIN, Yves (2009). Verso l’immateriale dell’arte. Con scritti inediti. Milán: Éditions O barra O.

KLEE, Paul (1977). Unendliche naturgeschichte, textes recuerillis et édités par Jürg Spiller, Bâle & Sttutgart, Schwabe & Cie Verlag [Versión en italiano: Teoría della forma e della figurazione, vol. 2. Storia naturale infinita: asseto di principio dei mezzi figurativi in connessione con lo studio della natura, e construttivi mezzi di composizione. Milán: Feltrineli, 1970.

KLEE, Paul (1973). Das bildnerische Denken, textes recuerillis et édités par Jürg Spiller, Bâle & Sttutgart, Schwabe & Cie Verlag [Versión en francés: Écrits sur l’art 1, La pensé créatrice, París, Dessain and Tolra, 1973].

LYOTARD, Jean-François (1977). Les Transformateurs Duchamp. París : Galilée.

LYOTARD, Jean-François (1988). « L’instant, Newman » y « Le sublime et l’avant-garde ». L’inhumain. Causeries sur le temps. París : Galilé.

MARSCIANI, Francesco e ZINNA, Alessandro (1991). Elementi di semiotica generativa. Processi e sitema di significazione. Boloña: Esculapio.

PASTOREAU, Michel (2010). « Qu’est-ce que la couleur? », in Les couleurs de nos souvenirs. París : Seuil.

PIERCE, S. Charles (1978). Écrits sur le signe. Escritos reunidos, traducidos y comentados por Gérard Deledalle. París : Seuil.

SAINT-MARTIN, Fernande (1994). Sémiologie du langage visual. Saint-Foy (Québec) : Presses de l’Université du Québec.

SAINT-MARTIN, Fernande (1994). « Approches sémiotiques su Rothko », Noueveaux Actes Sémiotiques, VI. 34-35-36. Limoges : PULIM.

THYLESIUS DE COSENTINUS, Antonius (s/f). De coloris libellus, 1549. Trad. al francés de Antonio Talesio de Cosenza (2010). Petit traité des couleurs latines. París: Éditions Estienne.

VALENTI, Mario (1991). “Introduzione”. En Lucia Corrain y Mario Valenti (eds.). Leggere l’opera d’arte. Dal figurativo all’astratto. Boloña: Esculapio.

WITTGENSTEIN, Ludwig (1983). Remarques sur les couleurs. Mauvezin : TranEurpo-Repress [Versión en español: Observaciones sobre los colores, Barcelona, Paidós Ibérica, 1994. Trad. de Alejandro Tomasino Bassols.

Published

2016-03-04

How to Cite

Caliandro, S. (2016). Eight theories in favor of (or against?) a semiotics of color. Tópicos Del Seminario, 2(28), 21–38. https://doi.org/10.35494/topsem.2012.2.28.67