Romantic irony: a paradoxical principle of literary representation

Authors

  • Lorena Ventura Ramos Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.35494/topsem.2015.2.34.318

Keywords:

irony, becoming, sense, paradox, romanticism,

Abstract

This article attempts an approach to the notion of romantic irony
from the point of view of its literary implications. As discursive
procedure, romantic irony establishes a paradigm that involves
a disruption of the logical functioning of language in favor of a
paradoxical conception of sense that is grounded in a worldview
as becoming.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lorena Ventura Ramos, Universidad Nacional Autónoma de México

Professor at Centro de Enseñanza de Lenguas Extranjeras,
Departamento de Traducción e Interpretación

References

ARISTÓFANES (2006). Las avispas. La paz. Las aves. Lisístrata. Francisco Rodríguez Andrados (ed.). Madrid: Cátedra (colección Letras Universales).

BALLART, Pere (1994). Eironeia. La figuración irónica en el discurso literario moderno. Barcelona: Quaderns Crema.

BERISTÁIN, Helena (2001). Diccionario de retórica y poética. México: Porrúa.

BIEMEL, Walter (1962). “La ironía romántica y la filosofía del idealismo alemán”. Convivium, núm. 13–14. Barcelona: Universidad de Barcelona, pp. 29-48.

DELEUZE, Gilles (2005). Lógica del sentido. Trad. de Miguel Morey. Barcelona: Paidós (colección Surcos, núm. 10).

DIDEROT, Denis (2008). Jacques el fatalista. Trad. de Félix de Azúa. Madrid: Santillana.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich (1955). Lecciones sobre la historia de la filosofía II. Trad. de Wenceslao Roces. México: FCE.

JIMÉNEZ, José Olivio (1985). “Introducción”. Antología crítica de la poesía modernista hispanoamericana. Madrid: Hiperión.

KANT, Immanuel (2005). Crítica de la razón pura. Trad. de Pedro Ribas. Madrid: Taurus (colección Pensamiento).

KIERKEGAARD, Sören (2000). De los papeles de alguien que todavía vive. Sobre el concepto de ironía. Trad. de Darío González y Begonya Saez Tajafuerce. Madrid: Trotta.

MAN, Paul de (1998). “El concepto de ironía”. En La ideología estética. Trad. de Manuel Asensi y Mabel Richard. Madrid: Cátedra, pp. 231-260.

MATA, Óscar (2003). La novela corta mexicana en el siglo XXI. México: UNAM/UAM (colección Al Siglo XIX. Ida y regreso).

MELLOR, Anne K. (1979). “On Romantic Irony, Symbolism and Allegory”, Criticism, núm. 21, pp. 217-229.

MELLOR, Anne K. (1980). English Romantic Irony. Cambridge/Massachusetts/Londres: Harvard University Press.

MUECKE, D. C. (1970). Irony and the Ironic. Nueva York/Londres: Methuen (col. The Critical).

NERVO, Amado (1955). El donador de almas. México: Libro-Mex (colección Biblioteca Mínima Mexicana, núm. 20).

NERVO, Amado (1972). “La ironía sentimental”. Obras completas II. Madrid: Aguilar.

PROUST, Marcel (1954). À la recherche du temps perdu. La Prisonnière. París : Gallimard (collection Bibliothèque de la Pléiade).

SAFRANSKI, Rüdiger (1994). Poesía y filosofía. Trad. de Diego Sánchez Meca y Anabel Rábade Obradó. Madrid: Alianza.

SAFRANSKI, Rüdiger (2009). Romanticismo. Una odisea del espíritu alemán. Trad. de Raúl Gabás Pallás. Madrid: Tusquets (colección Tiempo de Memoria, núm. 75).

SCHLEGEL, Friedrich von (2007). Lucinda. Prólogo e introducción de Dieter Rall y María Josefina Pacheco. México: Siglo XXI.

SCHOENTJES, Pierre (2003). La poética de la ironía. Trad. de Dolores Mascarell. Madrid: Cátedra (colección Crítica y Estudios Literarios).

SIFAKIS, Gregory Micahel (1971). Parabasis and Animal Choruses: A Contribution to the History of Attic Comedy. Londres: The Atholone Press/University of London.

STERNE, Laurence (1992). Vida y opiniones del caballero Tristram Shandy. Trad. de José Antonio López de Letona. Madrid: Cátedra (colección Letras Universales, núm. 16).

Published

2016-03-04

How to Cite

Ventura Ramos, L. (2016). Romantic irony: a paradoxical principle of literary representation. Tópicos Del Seminario, 2(34), 83–106. https://doi.org/10.35494/topsem.2015.2.34.318